Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

Yoga is niet zonder risisco......

Yoga is niet zonder risisco......

door christine, op donderdag 26 januari 2012 14:27


Yoga is niet zonder rissico?



 



Yoga is voor iedereen, mits goed toegepast. Want niet iedereen kan zomaar op zijn hoofd staan of zijn lichaam verdraaien, concludeert wetenschapsredacteur William J. Broad van de New York Time. Na dertig jaar fanatiek yoga te hebben beoefend, ging door zijn rug terwijl hij een houding aannam die bedoeld was om zijn rugblessure te herstellen. Daarop stelde hij zichzelf de vraag, hoe gezond is yoga eigenlijk, en kan het ook schadelijk zijn? Dat resulteerde in vijf jaar onderzoek, wat hij publiceerde in het boek, "The Science of yoga".



Yoga als massasport



Yoga wint het wereldwijd aan populariteit. Wat begon in India, heeft nu in Nederland definitief voet aan de grond gekregen: duizenden Nederlanders staan regelmatig in de kaars en neerwaartse hond. Want iedereen wil wel 'een heldere geest in een soepel en strak lichaam'. En daar gaat het mis: door de grote populariteit worden één op één yogalessen ingeruild voor volle zalen. Het draait tegenwoordig niet meer om de balans tussen lichaam en geest; nee, alles gaat om prestatie. Want, hoe sneller en langer je in een spectaculaire houding staat, hoe beter - aldus de Westerse yoga.



Geen keurmerk



En er zijn steeds meer van dat soort 'instructeurs' in ons land te vinden. Iedereen kan zichzelf namelijk yogaleraar noemen en 'yogales' geven - er is geen keurmerk of kwaliteitscontrole. "Door de snelle groei van de sport, zijn er te weinig goed opgeleide leraren", aldus Broad.



Hier zijn een paar tips om verantwoord yoga te beoefenen:




  • Kijk of jouw yogadocent of yogaschool is aangesloten bij de Europese Yoga-unie, dan weet je zeker dat je met een professional te maken hebt.


  • Bouw houdingen langzaam op, laat je lichaam wennen. Zie het als het lopen van een marathon, dat lukt je ook niet zomaar.


  • Doe rustig aan bij de wiel en de cobra, want die kunnen in het ergste geval tot hersenbloedingen leiden. Let ook op bij de kaars, want deze houding kan schade veroorzaken aan je nek en rug.


  •   Luister naar je lichaam. Wanneer je pijn hebt, kom dan direct terug uit de houding, of doe een makkelijkere variant.



Bron: telegraaf






--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 2010 - Trey Smith

christine