Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

Vis beschermt tegen alzheimer

stress en voeding

door Sjaak, op donderdag 24 februari 2011 10:48

Hoe correct eten om stress te vermijden?

--------------------------------------------------------------------------------


Auteurs en Copyrights:Physicians Committee for Responsible Medicine - U.S.A.
Toegelaten vertaling van origineel artikel in het engels



Gedurende periodes van stress, richten we ons vaak tot traditioneel "troostvoedsel" zoals macaroni en kaas, pizza of ijscrème. Ironisch genoeg, zijn deze voedingsmiddelen met hoog vetgehalte gewoonlijk de slechtst denkbare keuzen omdat zij ons een gevoel kunnen bezorgen van lethargie en van het minder in staat zijn van om te gaan met stress. Er is niet alleen dat, want stress kan onze bloeddruk opdrijven en de cholesterol niveaus in het bloed doen stijgen, wat een ravage aanricht in onze bloedvaten en het risico op een hartaanval verhoogt.

De beste oplossing? Vetarme, vezelrijke, koolhydraatrijke maaltijden met veel fruit en groenten. Zij sussen ons zonder onze energie te ondermijnen en geven ons de nutriënten die we nodig hebben om ons immuunsysteem te versterken. Hier is een gids over welk voedsel stress reduceert en welk voedsel stress erger maakt:
Voedsel om te gebruiken bij stress
Vezelrijk, koolhydraatrijk voedsel: wetenschappers geloven dat koolhydraten de hersenen ertoe aanzetten om meer serotine te produceren, een hormoon dat ons ontspant. En veel vezel is nuttig voor de preventie van nachtelijke schrokpartijen. Voorbeelden van gezonde troostvoeding zijn onder meer gebakken zoete aardappel, minestronesoep, of gesauteerde groenten met rijst.
Fruit en groenten: chronische stress kan ons vermogen om ziekten te bestrijden verminderen. Door het vermeerderen van onze inname van fruit en groenten die antioxidantrijk zijn, kunnen we ons immuunsysteem versterken. Puree van wortel en eikels, bijvoorbeeld, is een uitstekende bron van het antioxidant beta-caroteen. En citrusvruchten verschaffen veel vitamine C, een ander stress-bestrijdend antioxidant.
Te vermijden voedsel
Vetrijk voedsel:: Vet voedsel zoals vlees of kaaschotels en veel bekende gebakken produkten verdikken ons bloed, wat ons dan weer moe, zelfs lusteloos doet voelen. Dit is duidelijk geen goede manier om stress te verlagen! Zelfs één enkele vetrijke maaltijd kan het risico op een hartaanval verhogen.
Cafeïne: Velen onder ons gaan een door stress veroorzaakt gebrek aan slaap te lijf met koffie, thee of cola. Spijtiggenoeg, blijft cafeïne langer in ons systeem dan velen zich realiseren. Minder cafeïne gebruiken kan helpen zowel tegen slaapproblemen als tegen nervositeit.
Suiker:: Als koolhydraat, heeft suiker de neiging ons te kalmeren. Het probleem met suiker is dat het een eenvoudig koolhydraat is, en dus snel de binnendringt, waar het een "crash" veroorzaakt. Anderzijds, kalmeren complexe koolhydraten zoals pasta, bonen en linzen, de zetmeelrijke delen van voedingsmiddelen, ons zonder ons te doen crashen.



Sjaak

Vis beschermt tegen alzheimer

door christine, op maandag 5 december 2011 10:17

'Vis beschermt tegen Alzheimer'
Laatste update: 30 november 2011 10:19 info .BAARN - Mensen die wekelijks gebakken of gekookte vis eten beschermen de gezondheid van hun hersenen.

Onderzoek laat zien dat het de kans op het ontwikkelen van milde geheugenproblemen en Alzheimer verkleint.

Dat presteren onderzoekers van de University of Pittsburgh Medical Center op de jaarlijkse bijeenkomst van de Radiological Society North America. "Het is voor het eerst dat onderzoek een directe relatie laat zien tussen het eten van vis, de hersenstructuren en de ziekte van Alzheimer.", aldus onderzoekers Cyrus Raji.

Geheugen

De ziekte van Alzheimer is een ongeneeslijke progressieve hersenziekte die geleidelijk het geheugen en de cognitieve vaardigheden van iemand vernietigt. Bij milde geheugenproblemen, ook wel bekend als Mild Cognitive Impairment (MCI), treden ook veranderingen op in het geheugen, maar in minder ernstige mate. Uiteindelijk kan MCI ook tot de ziekte van Alzheimer leiden.

Onderzoek

De onderzoekers bestudeerden 260 cognitief normaal functionerende personen. Met behulp van een MRI-scan zijn de hersenen in kaart gebracht. Ook vroegen de onderzoekers de deelnemers naar hun visconsumptie.

Na tien jaar is nogmaals een MRI-scan van de hersenen gemaakt. De resultaten zijn gecorrigeerd voor alle belangrijke factoren als leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en overgewicht.

Gezond

"De resultaten lieten zien dat mensen die minstens een keer per week vis aten, een beter behoud hadden van de grijze stof in risicogebieden.", aldus Raji. De omvang van de grijze stof is cruciaal voor de gezondheid van de hersenen. Meer grijze stof is een betere gezondheid en een afname laat zien dat de hersenencellen krimpen.

Door de hersenen gezonder te houden wordt ook het risico op MCI en Alzheimer verlaagt. Volgens de onderzoekers met wel vijf keer. Daarbij zorgt de visconsumptie ook voor een beter cognitief functioneren. Raji stelt ook dat het werkgeheugen beter functioneert, als mensen regelmatig vis eten.

Het positieve effect van vis op de hersengezondheid geldt niet voor gefrituurde visvarianten.

christine