Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

Re: Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

door AnnaPanda, op dinsdag 19 oktober 2010 11:11

TOP-10 GEZONDE VOEDING
Dat de groenten en fruit veel goede voedingstoffen bevatten is al lang bekend. Maar onderstaande producten staan echt aan de top omdat ze vol zitten met gezonde vitaminen en mineralen.

1. Broccoli

Broccoli bevat een ruime hoeveelheid vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. Broccoli bevat ook de stof sulforafaan dat bacteriedodend werkt en een gunstige werking heeft bij de bescherming tegen bepaalde soorten kanker. De stof wordt ook gevonden in spruitjes.

2. Citrusvruchten

Citrusvruchten bevatten een grote dosis vitamine C en bioflavonoiden, een krachtige antioxidant die beschermt tegen kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen. Verder zorgt de pectine het cholesterol op peil te houden.

3. Knoflook

De allicine in knoflook helpt de bloeddruk verlagen en verbetert de bloedsomloop en het cholesterolniveau. Bij regelmatig gebruik verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Knoflook werkt ook nog antiviraal en antibacterieel zodat je minder kans hebt op verkoudheden.

4. Rode peper

Rode peper, chilipeper en cayennepeper bevatten veel antioxidanten die beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker en voortijdige veroudering. Bovendien zorgt de stof capsaïcine, die voor de hete, pittige sensatie zorgt, ervoor dat de hersenen worden aangezet tot het aanmaken van endorfinen, een soort natuurlijke pijnstiller, om het brandje te blussen. Dit zorgt voor een prettig gevoel. Verder wordt de maag aangezet tot het produceren van stoffen die helpen tegen maagzweren.

5. Druiven

Rode en blauwe druiven, meer dan witte, bevatten antioxidanten die krachtiger zijn dan vitamine C en E. Blauwe druiven bevatten ook nog een phytochemical die de verkalking en verstopping van de aderen tegengaat.

6. Vette vis

Vis als zalm, makreel, forel, sardines en haring bevatten stoffen die het bloed verdunnen, de bloeddruk verlagen en helpen te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De ontstekingremmende werking helpt bovendien bij gewrichtspijn en pijnlijke menstruaties.

7. Soja producten

Soja producten zoals tofu, soja saus en tempeh zijn rijk aan phyto-oestrogenen, die beschermen tegen problemen in de menopause, endometriose, borstkanker en prostaatkanker. Soja beschermt ook tegen hartziekten en osteoporose.

8. Groene thee

Groene thee maar ook de zwarte thee is rijk aan antioxidanten en verminderen daardoor het risico op sommige vormen van kanker. Men gaat er van uit dat als je meer dan vier koppen drinkt, je de kans op een hartaanval met de helft verkleint en de kans op hoge bloeddruk vermindert. Over de invloed van groene thee op de gezondheid is nog niet alles bekend en wordt nog onderzoek gedaan.

9. Tomaten

Tomaten bevatten krachtige antioxidanten die beschermen tegen hart en vaatziekten en sommige vormen van kanker, in het bijzonder prostaatkanker. Tomaten hebben bovendien een positieve werking op de ogen, in het bijzonder bij het achteruitgaan van het zicht van dichtbij.

10 Yoghurt

De yoghurtproducten die met melkzuurbacteriën worden gemaakt bevatten gezonde stoffen voor een goede werking van maag en darmen. Yoghurt kan ook een positieve werking hebben op de schimmelinfectie Candida albicans, voedselallergie en het immuunsysteem in het algemeen.



AnnaPanda

Re: Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

door Rozaatje, op dinsdag 16 november 2010 14:31

Hallo,

Ik heb moeite met de eerste maal van de dag. 's morgens vaak gehaast en neem ik niet de tijd om te ontbijten. Is het heel slecht om 's morgens niet te ontbijten?

Groet,

Rozaatje



Rozaatje

Re: Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

door Marieke, op maandag 1 november 2010 16:25

Leuke en handige wetenswaardigheidjes!



Marieke

Re: Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

door Marieke, op maandag 1 november 2010 16:30

Walnoten helpen tegen stress

BAARN - Dagelijks een handje walnoten eten helpt goed tegen stress en een hoge bloeddruk. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers van de Penn State Universiteit.


Walnoten helpen tegen stress
BAARN - Dagelijks een handje walnoten eten helpt goed tegen stress en een hoge bloeddruk. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers van de Penn State Universiteit.
Uit eerder onderzoek bleek al dat walnoten het cholesterolgehalte helpen te verlagen. De deelnemers aan het onderzoek werden in drie groepen verdeeld. Elke groep werd op een ander dieet gezet.

De eerste groep kreeg een dieet zonder walnoten, de tweede een dieet met walnoten en walnootolie en de derde groep met walnoten en lijnzaadolie. Daaruit bleek dat de proefpersonen die een dieet met walnoten volgen beter op stress reageren. Ook was hun bloeddruk lager dan die van andere deelnemers.

Lijnzaadolie bleek geen effect te hebben op de bloeddruk, maar helpt wel weer om ontstekingen in aders te beperken.

Uit eerder onderzoek bleek al dat walnoten het cholesterolgehalte helpen te verlagen. De deelnemers aan het onderzoek werden in drie groepen verdeeld. Elke groep werd op een ander dieet gezet.

De eerste groep kreeg een dieet zonder walnoten, de tweede een dieet met walnoten en walnootolie en de derde groep met walnoten en lijnzaadolie. Daaruit bleek dat de proefpersonen die een dieet met walnoten volgen beter op stress reageren. Ook was hun bloeddruk lager dan die van andere deelnemers.

Lijnzaadolie bleek geen effect te hebben op de bloeddruk, maar helpt wel weer om ontstekingen in aders te beperken.



Marieke

Re: Wat vinden jullie hiervan? Ook jullie Top 10?

door Sjaak, op dinsdag 16 november 2010 14:44



Hallo Rozaatje,

Ontbijt is eigenlijk de belangrijkste maal van de dag. Ik heb een stuk voor je gevonden. 10 redenen om te ontbijten.

'Onthaasten' staat mogelijk ook op jouw lijstje van veelgehoorde modewoorden. Meer tijd vrijmaken voor jezelf, vooral ook 's ochtends. Waarom 's ochtends? Om rustig te kunnen ontbijten. Hierna geven we je nog 10 goede redenen om voortaan elke dag te ontbijten.

1. Na een weldoende rust heb je 8 tot 12 uren niets meer gegeten. Bijtanken is noodzakelijk om belangrijke intellectuele en/of fysieke prestaties in de voormiddag tot een goed einde te brengen.

2. Een goed ontbijt zou leiden tot betere schoolprestaties, een verhoogde productiviteit en minder arbeidsongevallen.

3. Een goed ontbijt staat borg voor een goede verdeling van de energie en de nodige voedingsstoffen over de dag. Zo loop je minder kans op voedingstekorten die je moe, prikkelbaar en lusteloos maken.

4. Als je s morgens niet eet, heb je de neiging om de twee andere maaltijden uit te breiden. Een zwaar middagmaal kan de concentratie in de namiddag verminderen, een overdadig avondmaal kan gemakkelijk een overschot aan calorieën leveren die in de vorm van vetreserves worden gestockeerd.

5. De voeding spreiden over 3 maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal) maakt een betere gewichtscontrole mogelijk. Ben je een graastype  je eet kleine snacks op elk uur van de dag - dan verlies je het zicht op wat je uiteindelijk over een hele dag hebt gegeten en zal de eindsom vaak een onevenwichtig samengestelde voeding zijn.

6. Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag om zich over de appelflauwte van 11 u te helpen. Als je s morgens niet eet met de bedoeling te vermageren, dan zou je dus wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Met snoeprepen en andere zoetigheden krijg je vooral calorieën binnen en weinig of geen essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

7. Het ontbijt brengt essentiële voedingsstoffen aan die via de andere maaltijden niet altijd in voldoende mate kunnen worden aangebracht.

8. Broodmaaltijden, en het ontbijt in het bijzonder, brengen relatief het meest complexe koolhydraten (zetmeel) aan, onze meest gezonde energieleveranciers. Warme maaltijden brengen in het algemeen meer vet aan.

9. Een goed ontbijt brengt de kinderen goede voedingsgewoonten bij waar ze nu en later alle baat bij hebben.

10. De dag rustig beginnen met een ontbijt samen met het gezin is ten slotte gewoon gezellig en wapent je beter tegen de stress die een werkdag met zich kan meebrengen.

Misschien maak je nu wel tijd om iedere dag te ontbijten.
Groet,

Sjaak



Sjaak