Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

Re: Emotionele en mentale vitaliteit

Emotionele en mentale vitaliteit

door Rozaatje, op donderdag 19 januari 2012 11:14

Emotionele en mentale vitaliteit maken deel uit van een gezond leven

Zowel fysieke, sociale als mentale activiteiten zijn belangrijk om gezond evenwicht tussen lichaam en geest te bewaren

Mens sana in corpore sane, zo wisten de Romeinen al. Daarom wordt bedoeld dat in een fit lichaam een gezonde geest thuishoort. Emotionele en mentale vitaliteit maken onlosmakelijk deel uit van een gezond leven, waarbij de geest een krachtige invloed op het lichaam kan uitoefenen. De fysische toestand beïnvloedt de manier waarop iemand denkt en voelt, maar het omgekeerd geldt uiteraard ook.
Zowel fysieke, sociale als mentale activiteiten zijn zodoende belangrijk om een gezond evenwicht tussen lichaam en geest te bewaren. Dikwijls schuilt het verschil in een klein hoekje. Sociale contacten kunnen een groot verschil maken in de manier waarop iemand zich voelt.
Een sleutelfactor om actief te blijven en zich te blijven goed voelen is het tijdig invullen van activiteiten die om welke reden dan ook zijn weggevallen. Wie vanwege de ouderdom niet langer kan joggen, kan gaan wandelen, fietsen en/of zwemmen. Is niet langer meer mogelijk om actief te dansen, dan kan kunnen fitnessoefeningen een acceptabel alternatief vormen. Door activiteiten die wegvallen op een passende manier te vervangen, is het mogelijk om een positieve ingesteldheid te bewaren. Zelfs op oudere leeftijd zal u er nog steeds in slagen om u goed in uw huid te voelen. Uiteindelijk gaat u op die manier een gelukkige oude dag tegemoet.
Wat de fysieke activiteiten betreft: neem voldoende lichaamsbeweging, waarbij deze steeds aan de ouderdom moet aangepast zijn. Fysieke activiteiten maken in het lichaam chemische producten aan die het emotionele welzijn bevorderen. Omgekeerd dan non-activiteit depressie, angst, stress enzovoort in de hand werken. Drie of vier keer per week een fysieke activiteit beoefenen kan de kansen op dementie en Alzheimer doen toenemen.
Wat de sociale activiteiten betreft: bescherm en verbeter uw emotionele gezondheid door in contact te blijven met vrienden, familie en de lokale gemeenschap in de plaats waar u leeft. Of u nu ziek bent of gezond, het contact met anderen vormt steeds een extra stimulans. Veel mensen halen heel wat voldoening uit vrijwilligerswerk, waarbij ze hun wijsheid en talenten met anderen delen. Dit kan heel wat voldoening opleveren en zodoende een belangrijke bijdrage leveren aan de algemene gezondheidssituatie.
Wat de mentale gezondheid gezondheid betreft: deze is een combinatie van beiden, nog aangevuld met geestelijke ontwikkeling. Het is namelijk belangrijk dat ook de geest op latere leeftijd fit blijft en dat kan alleen maar door hem te blijven gebruiken. Blijf daarom lezen en uw geest oefenen door intellectuele uitdagingen aan te gaan.

Rozaatje

Re: Emotionele en mentale vitaliteit

door Twijfelaartje, op dinsdag 14 februari 2012 18:05

Top! Bedankt rozaatje!
Twijfelaartje