Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

energie

energie

door christine, op maandag 5 december 2011 10:19

3 tips voor meer energie


De wintermaanden staan bijna synoniem aan vermoeidheid en lusteloosheid. We missen de zon en hebben weinig energie.

Toch zijn er manieren om jouw energie op peil te houden en zelfs meer energie te krijgen. Energie is per slot van rekening waardevoller dan tijd. De hoeveelheid energie die je bezit, bepaalt hoeveel je gedaan krijgt in de beschikbare tijd. Hoe meer energie, des te effectiever, succesvoller en gelukkiger je zult zijn. Drie tips voor een energievolle winter.

Leef als een sprinter
De meeste mensen verdelen hun energie als marathonlopers. Het leven bestaat uit een constante inspanning. Ze werken en werken maar door, genieten na een zware werkweek van een weekendje vrij en een paar weken in het jaar van vakantie. Slim, het lijkt het meest effectief. Maar helaas zorgt deze manier van leven ook voor problemen. Het stressniveau neemt toe, er ontstaan allerlei kwaaltjes in je lichaam en je stevent uiteindelijk af op een burn-out. Slimmer is om te leven als een sprinter. Een sprinter presteert door middel van een korte en krachtige uitspatting van energie, waarna hij langere tijd herstelt. Streef korte termijn doelen na. Werk hard en houd de finish in zicht, neem vervolgens de tijd om te herstellen van deze uitbarsting. Werk hard en ontspan hard als je meer energie wilt krijgen.

Neem tijd om te herstellen
We nemen collectief te weinig tijd om te herstellen. Om meer energie te krijgen heeft ons lichaam na een periode van stress een periode van ontspanning en herstel nodig. Wanneer je deze tijd niet neemt zal je lichaam schade oplopen, zal je energie afnemen en zul je vroeg of laat klachten krijgen. Herstellen is net zo belangrijk als presteren. Zoek tijdens de lunch de buitenlucht op, mediteer na een zware werkdag, zorg voor voldoende slaap en neem regelmatig écht vrij. Eén vakantie per jaar is niet genoeg om te bekomen van dagelijkse stress. Als je meer energie wilt krijgen, moet je écht dagelijks de tijd nemen om te herstellen.

Goede gewoontes
Goede gewoontes vormen de basis van een gelukkig en succesvol leven. Ze vormen de fundering onder alles wat je bereikt. Wil je meer energie krijgen? Vorm dan gewoontes die het opbouwen van meer energie ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van je nachtrust (op tijd naar bed, op tijd opstaan), regelmatig bewegen, gezond eten en positief denken.

Bron: sochicken.nl





christine

Re: energie op maandag

door christine, op maandag 5 december 2011 12:34

Wat te doen met die maandagblues?

Hunkerde jij vanochtend ook naar een tijdmachine om in een flits terug te keren naar vrijdagavond? Dan ben je zeker niet alleen! Voor heel wat mensen kruipt de maandagblues zondagavond al naar de oppervlakte. Dat kleine stemmetje dat zegt: "Het weekend is weer voorbij, gedaan met de rust, er ligt een berg werk op jou te wachten."

Daar komt bij dat het weekend voor weinig mensen echt voldoening geeft. Ze krijgen niet de rust waar ze op hoopten of slagen er niet de energie te sprokkelen die nodig is om met een opgewekte, positieve instelling aan de nieuwe werkweek te beginnen. Hoe doe je die maandagblues nu de das om?

1. Stop met te leven naar het weekend
Het motto 'living for the weekend' versterkt op zich alleen maar de negatieve gevoelens naar de werkweek toe. Daarnaast kweek je op zich al onrealistische verwachtingen voor het weekend. Hierdoor ruil je echt genieten om voor de stresserende gedachte dat je zeker en vast het allerbeste van je weekend moet maken want dat maandag weer snel voor de deur zal staan.

2. Prop je weekschema minder vol
Je kan nu eenmaal niet alles doen in 24 uur, dus waarom zou je dat dan proberen? Analyseer gerichter je todolijstje en herschik je prioriteiten. Efficiëntie creëert namelijk rust! Een klein hulpmiddeltje is bijvoorbeeld vaste momenten inlassen om op e-mails en voicemails te reageren in plaats van een constante stroom aan onderbrekingen. Zo blijft je focus langer intact en kan je met meer voldoening taken van je lijst schrappen.

3. De midweekbreak
Een ontspanmoment inlassen in het midden van de week is een must. Zo kan je even uitblazen en voelt de werkweek met zekerheid minder zwaar aan. Daarenboven zal de kloof tussen weekends meteen minder groot lijken, omdat je jezelf ook rust gunt tijdens de week. Hoe vul je de midweekbreak nu in? Wel, dat kan eigenlijk met eender wat, zolang je er maar van geniet. Denk bijvoorbeeld aan een girl's night out, een romantisch avondje met je partner, een filmavond voor het hele gezin, een groepsles of cursus, een etentje met vrienden, ... De mogelijkheden zijn eindeloos.

4. Kleine dagelijkse pauzes inlassen
Zelfs iets zo klein als een korte wandeling tijdens je middagpauze in plaats van voor de zoveelste keer aan je bureau te blijven zitten, kan wonderen doen. Gewoon het veranderen van omgeving kan een positief effect hebben in de strijd tegen stress en een overladen gevoel op de werkvloer. Voel je hierdoor dan ook zeker niet egoïstisch, want de voordelen van dit kortstondig mentaal en emotioneel herladen en herfocussen, zijn het meer dan waard.

5. Relax tijdens het weekend
Je kan je batterijen niet herladen als je ze constant gebruikt. Dit vereist natuurlijk wel dat je een aantal activiteiten laat varen en indien je budget het toelaat, bepaalde huishoudelijke taken uitbesteedt. Denk maar aan een poetsvrouw of een tuinman. Uiteraard behoren leuke en actieve uitstapjes nog steeds tot het weekend, maar een overdosis hieraan slorpt evengoed al je energie op. Als je daarenboven de midweekbreak inlast, hangt er geen druk boven het weekend om de werkweek 100 procent te compenseren.

6. Let op met laat gaan slapen en lang blijven liggen
Hoe fijn het ook kan zijn lekker lang uit te slapen en daarmee samenhangend niet te kijken wanneer je in je bed kruipt, het verstoort helaas dramatisch je slaapritme. Een onevenwichtig bioritme heeft tot meer dan week nodig om terug te herstellen en aangezien het volgend weekend vermoedelijk weer voor eenzelfde uitkomst zal zorgen, spring je zo op de oneindige carrousel van vermoeidheid. Een stabiel slaapschema, of het nu week of weekend is, zal je een uitgerust en energievol gevoel geven. Wie weet geniet je wel van het 'vroegevogelzijn' tijdens het weekend.

Nog een laatste gedachte
Als al deze tips helemaal niets uithalen en je maandagen blijft verafschuwen, is het misschien tijd voor een nieuwe weg in te slaan in je werkleven. Los van de economische crisis en het mindere jobklimaat is het zo belangrijk niet miserabel achter te blijven door je job. Alleen al het uitkijken naar iets nieuws en beters, kan je motiveren de week beter door te komen aangezien je dan positieve stappen zet in de richting van een gewijzigde situatie, waardoor het gevoel van controle alleen maar stijgt.

Hoe dan ook is het belangrijk aandacht te geven aan de manier waarop jij je tijd indeelt tijdens de week. Ga daarom creatief om met je werkuren om deze aangenaam te maken en spendeer je weekend niet sip, die maandagblues is het niet waard. (lf)

christine