Om te reageren in het forum heb je een account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan snel aan.

vijf manier om stress te lijf te gaan

vijf manier om stress te lijf te gaan

door Sjouke, op woensdag 24 november 2010 11:09

Ik kwam een leuk artikel tegen. Misschien heb je er wat aan.
Vijf manieren om stress te lijf te gaan
dinsdag, 23 november 2010 07:22
Ongezonde stress: er zijn al bibliotheken vol geschreven over hoe er mee om te gaan en toch blijft minstens een op drie werknemers er veel te vaak last van hebben. Enkele simpele tips om het stressmonster te lijf te gaan.

1. Analyseer

De redenen voor stressgevoelens zijn niet altijd even duidelijk. Een goede oefening is om 24 of 48 of zelfs 72 uur lang eens alles op te schrijven dat er volgens jou misloopt. Zo kan je zelf patronen gaan herkennen en je hebt een houvast indien je je baas wil aanspreken over je teveel aan stress.

2. Graag traag

Uitstelgedrag is niet noodzakelijk afstelgedrag en taken die niet hoogdringend zijn kan je dus gerust een beetje verder schuiven. Indien er echt te veel op je bord ligt, kan je altijd met je baas overleggen om je geen nieuwe taken bij te geven tot de huidige afgewerkt zijn.

3. Slaap

Iedereen heeft wel eens van die periodes, dat de berg werk zodanig onoverkomelijk lijkt dat je er zelfs slaap voor inlevert. En dat terwijl je tijdens stressperiodes die slaap net dubbel en dik nodig hebt, om helder te blijven denken en paniek te vermijden.

4. Vraag hulp

Collega's en bazen zijn niet noodzakelijk onmensen: als het je echt te veel wordt, kan de werkdruk altijd nog gedelegeerd of verlicht worden. Misschien kan je ook eens om raad vragen bij collega's die stressloos door het leven gaan.

5. Loop een blokje om

Het eerste dat psychologen mensen met een burn-out aanraden is: ga eens wandelen. Een gezonde geest in een gezond lichaam mag een cliché als een huis zijn, het is dat wel met reden. In beweging blijven helpt je lichaam om de negatieve effecten van stress af te weren.

een stress vrije groet,

Sjouke



Sjouke